Website van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata gelanceerd
Hij is live: de website van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata! Dankzij de website is informatie over het DSM vanaf nu goed vindbaar. Daarnaast word je via de website op de hoogte gehouden van nieuws, evenementen, mijlpalen en andere belangrijke informatie.
De kamerbrief over het ontstaan van het DSM in mei 2023 was tot nu het enige communicatiemiddel dat online vindbaar was. Met de komst van de website is het mogelijk om via een toegankelijke route te communiceren over het stelsel. De website is in ontwikkeling en wordt steeds verder gevuld.
Niet alleen informeren, maar ook inspireren
Naast algemene informatie over het DSM dat nu overzichtelijk terug te vinden is op de website, communiceren we over relevante ontwikkelingen. Dit kan informatie zijn over governancegerelateerde zaken zoals wetgeving, financiering en tactische tafels, maar ook voorbeeldcasussen van bronhouders die met mobiliteitsdata bezig zijn. Een voorbeeld hiervan is het artikel over het monitoren van asfaltslijtage door de provincie Utrecht. Naast informeren is de website namelijk ook bedoeld om elkaar te inspireren. Zo tillen we samen onze mobiliteit naar een hoger niveau.
Op de website vind je op hoofdlijnen de volgende pagina's:
- Wat is het DSM?
- Rollen en functies binnen het DSM
- Wetgeving
- Financiering
- Tactische tafels
- Thema's
- Nieuws
- Agenda
- Veelgestelde vragen
- Begrippenlijst
Andere communicatiemiddelen
Naast de website is er een LinkedIn-pagina voor het DSM. Ook hierop communiceren we over actuele ontwikkelingen. Daarnaast gebruiken we LinkedIn als middel om het gesprek met elkaar aan te gaan en te verbinden, bijvoorbeeld door het plaatsen van en reageren op reacties bij posts.
Een eigen DSM-huisstijl
Naast bovengenoemde communicatiemiddelen heeft het DSM een eigen huisstijl gekregen. Onze communicatiemiddelen zullen vanaf heden ontwikkeld worden in deze huisstijl om herkenbaarheid te waarborgen.
Een belangrijk onderdeel van de huisstijl is het logo. Deze is opgebouwd uit vier elementen die de vier formele rollen in het stelsel symboliseren: bronhouder, afnemer, stelselhouder en toezichthouder. Tegelijkertijd zijn de vier elementen representatief voor de vier lagen uit het vierlagenmodel binnen het stelsel. De in elkaar gevlochten vorm van de elementen visualiseert de samenwerking tussen de verschillende stelselpartners en lagen. Zij komen samen in het midden van het logo, wat de gedeelde visie symboliseert. De lijnen in het logo staan voor mobiliteit in de breedste zin van het woord zoals wegen, fietspaden en spoorwegen maar ook digitale verbindingen. Zij symboliseren de dynamiek en continue ontwikkeling binnen het stelsel. De kleurencombinatie staat voor innovatie en professionaliteit.