Elektrisch rijden en laadinfrastructuur (alternatieve brandstoffen)

Klimaatverandering vraagt om verduurzaming van mobiliteit. Elektrisch rijden is enorm in opmars. Door steeds betere beschikbaarheid van informatie over bijvoorbeeld elektrische laadplekken en bijbehorende tarieven wordt dit een steeds aantrekkelijker alternatief voor automobilisten. Om hen deze informatie te kunnen bieden is digitalisering en uitwisseling van data essentieel. Hieraan werken we in het DSM.

Met het DSM willen we partijen wegwijs maken, verbinden en stimuleren om samen te werken. Daarom is hieronder een overzicht gepresenteerd van partijen die momenteel werken aan het thema. Het is een selectie van partijen en mogelijk niet volledig.

  • Tactische tafel NAL – data voor alternatieve brandstoffen.
  • Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL): zorgt ervoor dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur in Nederland aansluit bij de uitrol van alle soorten elektrisch vervoer. Het is een samenwerkingsverband van IenW, EZK, RVO, FET, VNG, IPO, de netbeheerders (uitvoering door ElaadNL) en het NKL.
  • Directoraat-generaal Mobiliteit (DGMO): het DGMo als onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maakt beleid voor stromen van mensen en goederen. Er lopen diverse trajecten voor verbetering van de digitale en algemene infrastructuur van logistiek. Zo houden zij zich bezig met verduurzamingstrajecten voor de logistiek, zorgen dat we voldoen aan de Afir, het inrichten van een het NAP voor elektrisch laden, het ontsluiten van data van laadpalendata etc.
  • Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW): houdt zich bezig met het inrichten van het NAP voor elektrisch laden samen met DGMO.
  • Natuur & Milieu: milieuorganisatie die werkt aan oplossingen voor klimaat- en natuurproblemen in Nederland.